Kendrick Lamar har gjort årets näst bästa skiva

Årets julkalender är här! Varje dag fram till jul listar jag de album som jag tycker har varit bäst under året.

Plats 2: Kendrick Lamar – DAMN.
Vad gör man som artist när ens förra skiva var ett afroamerikanskt allkonstverk som hyllades av en enig kritikerkår, skrev soundtracket till Black Lives Matter-rörelsen och tog hiphopen ut till helt nya galaxer? Man gör en helt vanlig skiva visade det sig. För det ska sägas, där To Pimp a Butterfly var hela den afroamerikanska musikhistorien kondenserad till sexton spår så har uppföljaren mer modesta ambitioner, iallafall ljudmässigt. DAMN. är nämligen något så ovanligt för Kendrick Lamar som en vanlig hiphop-skiva, det råkar bara vara en högst ovanligt sådan. Borta är de furiösa frijazz-experimenten, istället påminner DAMN. om klassiska 90-talsplattor där ekvilibristisk rap får stå i förgrunden.
I en tid när rådande paradigmet för de ledande hiphop-artisterna är att spotta ur sig material med en allt snabbare utgivningstakt är det svårt att ta in hur mycket tid Kendrick verkar ha lagt ned på varje spår, på varje textrad. Skivan är obegripligt tät och genomarbetad, från den halsbrytande överkörningen i DNA till avslutande Duckworth, en låt vars historieberättande är så vansinnigt imponerande att man häpnar över hur komplex popmusik idag stundtals tillåts vara. På DAMN. är Kendrick Lamar åter elektrisk.
Bästa låten: DNA