Annons

Tom Cehlin
Tom Cehlin Magnusson skriver om musik och mode för Café.

Annons
 

L’Homme Rouge berättar om hur du ska klä dig i höst – ”Killar behöver våga lite mer!”

L’Homme Rouge är ett av de senaste årens mest omtalade svenska modemärken med uppmärksammade visningar och hyllade kollektioner. I somras vann man till och med det prestigefyllda International Woolmark Prize i Milano, en tävling vars vinnarklubb inkluderar bland annat Yves Saint Laurent och Karl Lagerfeld.

Annons

Under den gångna modeveckan hade man en mindre visning i sin butik på Krukmakargatan i Stockholm och visade upp en snygg kollektion som lyckades med konststycket att andas teatralisk svensk mellanchef. Jag tog en pratstund med märkets John-Ruben Holtback om förra veckans visning, och hur man ska klä sig i höst.

Vad är inspirationen bakom er nya kollektion?
– Jante’s Playhouse tar sitt avstamp i vardagsskådespeleri. Vi hade tidigt en tanke om att det hade varit roligt att föra samman två helt olika världar, vi har studerat den strikta sidan från klassiska gamla kontorsmiljöer och lekfullheten från teatern där möjligheterna är näst intill oändliga. Fotografen Lars Thunbjörk har också varit en stark inspirationskälla med sitt något ironiska arv av fotokonst.

Era senaste visningar på modeveckan har fått mycket positiv uppmärksamhet. Hur kommer det sig att ni inte gjorde en vanlig visning den här gången?
– Vi är fortfarande ett litet brand och under hösten tävlade vi om The European Woolmark Prize, som vi också vann. Det är delvis svårt att hinna göra allt man vill men med en liten presentation i butiken kan vi poängtera vilka vi är, den här typen av presentation är egentligen mer passande för ett brand i vår storlek.

Hur tycker ni att man ska klä sig i höst?
– Höga midjor, mycket instoppat och längder på ytterplaggen tycker vi är fint. På vår hemsida har vi nu stylat höstkollektion för att inspirera våra besökare, killar behöver våga lite mer.

Vad skulle ni själva önska mer av under modeveckan?
– Svårt att säga vad en modevecka ska vara och hur framtiden ser ut för modeveckan som koncept, det finns så många sätt att visa sina kollektioner idag. Vi gillar själva det analoga och den fysiska platsen, därför har vi själva valt att visa på Stockholms modevecka. Jag skulle nog vilja se mer upplevelser och att deltagarna vågar göra saker, jag tycker väldigt mycket ser likadant ut och görs efter samma säkra mall.

L’Homme Rouges höstkollektion Stompers finns ute på märkets hemsida nu. 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar