Tom Cehlin Magnusson

Tom Cehlin Magnusson

Tom Cehlin Magnusson

Tom Cehlin Magnusson

Champion samarbetar med Weekday och Wood Wood

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2017-06-19 13:36  |  Lästid: 2 minuter

I och med 90-talshysterin som präglar modevärlden är det flera varumärken som har fått en andra vår. Vissa märken har fått konstgjord andning, men andra 90-talsmärken har lyckats katapultera sig själva in i relevansens rum igen. Ett exempel på det senare är Champion, skolfotofavoriten för alla högstadiekids som man var rädd för har efter samarbeten med exempelvis svårt hippa Vetements blivit en favorit för alla nineties-nostalgiker.

Champions sportmode tolkat av Vetements Demna Gvasalia.

Champion är dock betydligt äldre än vad dess nineties-arv antyder, märket grundades redan 1919 i Rochester, New York och har sedan dess hunnit med att vara först med både hoodtröjan och sportbehån. I början av månaden släppte man sitt andra samarbete med Weekday med en enkel men effektfull kollektion i björk, ljusgrått och ett knallskott till röd färg.

Men inte nog med det, nu i dagarna släpps även det samarbete med Wood Wood som visades under Milanos modevecka. Tanken är att blanda amerikanskt sportmode med skandinavisk streetwear, och få är väl mer lämpade att göra detta än Wood Wood som gång på gång lyckats ingjuta dansk coolness i det annars anglosaxiska streetwear-modet.

Weekdays samarbetskollektion hittas på märkets hemsida och Wood Woods kollektion finns i märkets butiker den 22 juni men släpps globalt den 1 juli. 

Dela på Facebook
Tweeta